Dimecres vaig arribar a classe amb una bosseta de faves seques (algunes encara estaven dins la
vaina tal i com les vam deixar l’any passat per guardar-ne les llavors). Els he
dit als xiquets/es que anàvem a plantar llavors al nostre hort. Primer n’he tret una i els he preguntat si sabien allò que
era. Una xiqueta m’ha dit: ‘són panses’.
La pregunta aleshores era: les panses, com són, dures o blanetes? I m’ha
dit: ‘blanetes’. Doncs, anem a tocar la llavor a veure com és! Clar, en aquell
moment s’han adonat que estava dura, tot
i que tenia un color paregut a la pansa. A continuació he preguntat si sabien quina fruita eren les panses. En veure que no ho tenien molt
clar, hem engegat l’ordinador i hem vist imatges de panses i de raïm. Els he
explicat que del raïm es feia la pansa.
Després he tret una vaina de faves i he preguntat si sabien allò què era. La resposta ara ha
sigut: ‘una garrofa’ (m’ha entrat la risa, perquè m’he recordat d’aquell
ministre d’agricultura que va vindre una vegada a València i en veure els
garrofers amb les garrofes encara tendres va dir: ”¡vaya cosecha de habas!”).
El que hem
fet ha sigut buscar ara imatges de garrofes tendres i madures. Evidentment, eren
paregudes: en el nostre cas la fava estava seca i el color paregut. Continuem investigant, perquè encara no sabem
què és el que anem a plantar.
Anem a
donar-los pistes: l’any passat en vam plantar i ens les vam emportar a casa. Se'n recordeu
de la cançò de la Massereta? Què comprava el divendres? La resposta ha sigut immediata:
(a la fi!) “faves tendres”. Ara sí.
Ja tenim la solució: hem buscat imatges de faves, les hem comparades amb les
garrofes i hem comprovat que eren paregudes (els he contat, de passada,
l’anècdota d’aquell senyor de Madrid). Però resulta que les garrofes són fruit
d’un arbre, el garrofer, però les faves venien d’un arbre? I m’han dit: ‘no,
d’una planta!’.
També les hem
comparades amb les panses i, sí, les
faves seques tenen un color paregut.
Bé, ara ja anem a plantar. Hem estrenat les ferramentes que vam comprar i tots hem participat. En una primera sessió hem preparat la terra, hem posat en remulla les llavors i a l’endemà, després de fer els clots, les hem sembrades. Ara hem de preparar un cartell per a no xafar el terreny i que puguen créixer bé les faves.
Quina sessió més bonica!!! de segur que han aprés molt amb aquest descobriment guiat. Li ho he mostrat a Noa i de seguida a identificat la seua vivència a la classe sense dir-hi jo res, li ha fet molta il.lusió i m´ho ha explicat tot.
ResponderEliminarEnhorabona!!!
Moltes gràcies Clara per les teues paraules!! M'alegre que Noa t'ho haja explicat. Un beset per a les dos!
ResponderEliminarQuina classe més divertida i didàctica.
ResponderEliminarEnhorabona Conxa, feu un treball magnífic amb els nostres fills ensenyant coses que molts pares no tenim ni idea... Mil gràcies per eixa formaciò tan completa que esteu donant.
Gràcies guapa! Amb xiquets com els vostres és un plaer treballar. Una abraçada!
Eliminar